Sunday, January 25, 2009

Cuti-Cuti Malaysia - Part 1

Baru - baru ini, rakyat malaysia sedang sibuk membuat persiapan untuk cuti panjang sempena perayaan tahun baru cina. Sudah menjadi aktiviti utama rakyat malaysia untuk pulang ke kampung halaman dan tidak ketinggalan juga ada yang mengambil peluang ini untuk pergi bercuti. Hamba mengambil kesempatan ini untuk menyahut seruan kerajaan kita untuk 'Zoom Cuti-Cuti Malaysia' maklumlah, dikala ekonomi negara sedang tercungap-cungap, baik kita bantu dan memberi sumbangan dengan memilih barangan buatan Malaysia serta bercuti dalam negara.

Pada awal perancangan hamba, ingin sahaja pergi me'lepak'kan badan sambil berguling-guling dikamar. Tanpa perancangan rapi, hamba bersama teman sekampung hamba mengambil keputusan untuk pergi bercuti sambil menikmati keindahan alam.



Hamba : Rie, apa plan ko cuti panjang n
e? tak balik kampung ke?
Rie : Aku tak da plan, tapi ada jemputan dari teman-teman untuk pergi ke sabah dan kuantan.
Hamba : wokies, best nye kalo melepak g pantai kan... kalo g Port Dickson mesti best kan..
Rie : Wei.. kalo mcm tu esok kita gerak g Port Dikson nak... ye lah.. kalo aku tak jadi sabah n kuantan, nanti aku bohsan lak memerap kat umah..
Hamba : Wokies, deal.. esok lepas ko balik keja kita shoot g PD. Apa2 hal ko text aku kalo ko ada plan lain..

Seperti yang dijanjikan, jam 9 kami mula meluncur kesesakan jalan raya kearah Port Dickson. Kesesakan jalan raya semakin menjadi-jadi tetapi disebabkan kami bukan dalam urusan terburu-buru jadi kami ia tidak memberi sebarang impak.


Setibanya di PD, kami mula mencari tapak perkemahan yang sesuai dan mula menggumpul kayu untuk membuat ungun api. Selesai segalanya, kami mula labuhkan diri sambil menikmati keindahan bintang berkerlipan di kala bulan tidak menjelma. Disusli juga dengan perbincangan untuk aktiviti esok.. nak minum air kelapa, main kayak, mandi laut.


Rie : Beb, esok jom g makan ikan bakar, kita pergi melaka. Aku nak tunjukkan ko kedai paling best kat melaka
Hamba : Ko biar betul.. best gak kan... lagi pun aku bukan ada plan apa-apa. Wokies, kaloo macam tu lepas kita selesai aktiviti kat PD, then kita g melaka coz leh gak aku nak tgk "Eye of Melaka"


Kehangatan panas matahati mula terasa, rupa-rupa nya kami tertidur lena sehingga tidak sedar matahari telah memancarkan cahaya tepat di atas kemah kami. Aktiviti untuk berkayak terpaksa dibatalkan kerana air surut.. jadi kami mengambil peluang ini untuk menyusuri pantai untuk ke kawasan yang jauh lebih indah.


Jika kita sebut mengenai Port Dickson, apa yang bermain di kotak fikiran kita adalah air laut yang kotor dan tercemar malah pantai yang tidak bersih. Kali ini, hamba dapat meneroka dan melihat di persekitaran Port Dikson yang mana masih ada pantai yang cantik dan bersih, malah air laut bergitu jernih dan biru pemandangan. Pantai tersebut adalah 'Teluk Biru'


Selesai aktiviti di pantai, kami meneruskan perjalanan ke melaka...

No comments: