Monday, August 11, 2008

Kamu Percaya Aku



Hari ne.. hamba amat terharu.. terima kasih kepada teman hamba yang sudi berkongsi cerita malah yang penting beliau sanggup menerangkan siapakah identiti beliau sebenar. Hamba tidak lah terlalu terkejut dengan pengakuan beliau.. kerana bagi hamba.. i dont like to ask people.. but when u want to tell... i will listen... I hate people who want to tell.. but half way.. they like make people to jump into conclusion and start thinking... sendiri mau ingat lah.


Mungkin dia mempunyai sebab yang tersendiri mengapa beliau terpaksa berselindung di sebalik topeng beliau sendiri.. tetapi.. hamba bangga kerana beliau jujur dan mahu berkata tentang dirinya sendiri.



Mungkin setiap insan di dunia ne mempunyai pelbagai cara untuk mengorak arus kehidupan ini. Disini hamba ingin berkongsi pandangan dengan teman hamba itu.. Beb.. setiap orang mempunyai perasaan cepat MARAH dan EGO.. hanya insan yang berakal dan beriman sahaja mampu mengawal perasan itu.. jangan sekali kali kita memperbodohkan diri dengan melenting dan tidak mampu mengawal perasaan marah itu.. ingatlah... apa yang kita lakukan sentiasa ada balasan baik di dunia mahupun diakhirat (menginsafi diri hamba juga). Apabila kita ingin marah.. cuba ingat kembali asal usul.. ingat kepada Allah.. ingat semua pesanan Nabi dan Rasul.. sesungguhnya kita tidak akan tersasar dari perlakuan yang memperbodohkan diri kita.

Teman... banggalah dengan apa yang kita perolehi malah lakukan sesuatu pekerjaan itu dengan bangga diri.. sesungguhnya.. kita akan peroleh kegembiraan dan kepuasan hidup. Biarkan orang menggata kita.. menghina kita.. tetapi ingat... rezeki itu bukan dari mereka... jika kamu susah, adakah teman-teman yang menghina kamu itu akan membantu.. menghulur tangan dikala kamu kebuntuhan bantuan, memberi sinar dikala kamu kegelapan hari... membisikkan kata-kata azimat dikala kamu kesedihan.. memimpin tanggan dikala kamu hilang arah tujuan.. Mungkin tidak..

Teman.. Hargailah apa yang kita perolehi.. apa yang kita ada.. dan sesungguhnya jangan sekali-kali merendahkan diri sehingga tiada maruah diri.. Hamba berharap.. dengan kehadiran Ramadhan kelak, akan membantu kamu untuk membuat perubahan diri ke arah kebaikan.. Amin..

No comments: