Monday, August 4, 2008

Mungkin Ini ATAU Itu

Teman..
Mengapa ini berlaku diantara kita
Semakin hari ku lalui liku-liku kehidupan ini
Semakin banyak yang telah ku temui
Kehidupan ini amat manis dan indah
dikala kita sedang meniti onak dan duri
kau semakin hari semakin lupa..
lupa..
alfa malah kau semakin taksub
dengan keindahan perjalan hidup ini...
Kenapa dan mengapa ia berlaku...
Semakin hari..
aku merasakan kau semakin jauh di sudut hati ini
kenapa dan mengapa
Puas aku cuba menyingkapi apa yang tersirat
apa maksud mu semua ini
kini aku buntu dengan apa yang berlaku
Ingin ku luahkan segalanya kepada mu
tapi mengapa ia tidak terluah
mungkin..
sikap keegoaan mu yang membuatkan semua ini berlaku
atau..
sikap aku yang tidak mampu memahami perjalan hidup mu itu...
Telah aku usahankan apa yang terbaik
tetapi kita masih tidak nampak kesinambungannya
mungkin kerana kita mempunyai agenda yang tersendiri
dan hanya kita sahaja tahu apa yang tersirat itu

Teman..

mungkin pinta aku terlalu banyak
mungkin harapan aku terlalu tinggi
mungkin aku terlalu ikutkan persaan ini
mungkin aku yang tidak memahami diri mu
mungkin aku yang terlalu bodoh dalam menilai erti kehidupan ini

Teman...
Jika itu lah yang ingin kau luahkan
Mengapa kita perlu takut dengan keadaan sebenar
Jika itu lah yang ingin kau katakan
Mengapa perlu kita takut untuk mendengari

Teman..
Mungkin kita berusaha untuk menjaga hati dan perasan kita
Mungkin kita terlalu berhati-hati dalam meniti kehidupan ini
Mungkin kita terlalu alpa akan kepentingan hidup ini

Mungkin kita tidak tahu apa yang kita mahu dalam kehidupan ini

Mungkin kita masih lagi gelap dan samar dalam perjalanan ini


Teman..

Mengapa kita tidak berusaha untuk memahami
yang tersirat dan tersurat didalam kehidupan kita
Mengapa kita tidak berusaha untuk memahami

Mungkin..

Kita tidak berkomunikasi dengan baik
Luahkan apa yang ingin di perkatakan

Cakaplah apa yang terbuku itu


Teman..

Aku semakin celaru dengan tindak tanduk mu itu
Aku semakin samar dengan kata-kata mu itu

Aku semakin lemas dalam dakapan ini

Aku semakin serabut dengan apa yang berlaku

Teman..
Luahkan kan lah

Janganlah kita menyepikan diri
kerana itu bukan lah cara terbaik..
Itu bakal membunuh kita secara dalam diam

dan akhirnya kita akan terdampar
di lautan
yang kita sendiri tidak tahu
bila pasang surutnya lautan itu

Teman..

Hargai lah ruang dan peluang yang ada ini

biarlah singkat dan terhad
tetapi..
kenangan itu pasti akan membuatkan kita lebih bahagia

gembira malah tersenyum
di kemudian hari..

Teman..

Ingin ku lauahkan

Aku merindui mu
malah....

Aku mencintai mu...

No comments: